רבים שואלים אותנו: "מהו האורך המושלם לסרטון תדמית?" – ואתם יודעים מה? מי שנותן לכם תשובה ברורה כמו "2 דקות ו-44 שניות", כנראה שרלטן. כי כמו בכל יצירת אמנות טובה, אורך הוא רק חלק מהעניין
סיפור אישי על סרטים ארוכים
אני זוכר את הפעם ההיא שאשתי גררה אותי לראות את "טיטאניק" ליום הולדתה ה-30. נכנסתי לקולנוע מצויד בכרית וכדורי הרגעה, משוכנע שהספינה תטבע אחרי שכולנו נצטרך ללכת הביתה ולחגוג לה שוב יום הולדת. אבל אז קרה משהו מפתיע – הסרט היה מרתק! הזמן טס, והייתי אפילו מוכן לשקול ללכת לראות אותו שוב (טוב, כמעט)
אבל לא תמיד זה כך. לפעמים אתה מתיישב לראות סרט קצר – וכעבור חצי שעה אתה מרגיש כאילו הגעת ל"מזבלה של הטיטאניק" ומייחל לטביעה מהירה
אז מה מוסר ההשכל כאן? זה לא האורך, זה מה שבתוך הסרטון
כשאתם באים ליצור סרטון תדמית לעסק, האתגר הגדול ביותר שלכם הוא לשזור את כל האינפורמציה שהלקוח רוצה להעביר לתוך סיפור מעניין. כי כמו שכולנו יודעים – מה שמחזיק אותנו מול המסך זה לא המספרים והעובדות, אלא הסיפור שמאחוריהם
בדיוק כמו שסרט טוב צריך סיפור, גם סרטון תדמית מוצלח זקוק למרכיבים הסיפוריים הנכונים. חשוב לדעת איך לקחת את ההיסטוריה של החברה, את היזם, את המוצר – וליצור מהם סיפור שימשוך את הצופה ויישאר בזיכרונו
כולם מכירים את רמי לוי, לא? אותו איש שהתחיל מאפס והפך לאחד האנשים העשירים בארץ, שקנה את ארקיע ועוד כמה עסקים טובים בדרך. עכשיו, אם היו עושים כתבה על איך הסופרים שלו פועלים, איזה מבצעים יש, איך המשלוחים מתבצעים ואיך מקבלים סחורה – הייתם נרדמים אחרי שתי דקות
אבל מה באמת משך מיליוני צפיות? הסיפור על הילדות שלו בצניעות, איך הוא חלם בקטנה כבר אז להפוך את החנות של אבא שלו למשהו גדול, איך הוא עבד קשה ופתח עוד חנות ועוד אחת עד שהפך לאימפריה. זה סיפור אמיתי, אנושי, מלא חלומות והגשמה – וזה בדיוק מה שתופס את הצופים
למה זה כל כך מעניין? כי הסיפור לא מתמקד רק בעסק ובתהליך היום-יומי שלו, אלא באדם שמאחוריו, באתגרים, בחלומות ובדרך שהוא עבר. חברת ההפקה והתסריטאי זיהו את הפוטנציאל בסיפור הזה והשקיעו מחשבה איך להציג אותו בצורה הכי מרגשת ומרתקת שאפשר
זה בדיוק ההבדל בין סרטון תדמית יבש ומונוטוני לבין סרט שמספר סיפור אמיתי ומעניין. וכשזה נעשה נכון, כמו במקרה של רמי לוי, הצופים לא רק נשארים עד הסוף – הם גם מתחברים, מתרגשים וזוכרים את המסר
אבל יש כאן עוד אתגר – האנשים שאמורים לספר את הסיפור הזה למצלמה. לא כולם נולדו להיות כוכבי קולנוע, והרבה פעמים מי שנראה כריזמטי לפני הצילומים הופך לדג קפוא ברגע שהמצלמה נדלקת
לכן, תפקיד המראיין הוא קריטי. הוא צריך להיות כמו כלב גישוש שמריח את הסיפור הנכון ויודע להוציא מהמרואיין את המיטב. זו לא משימה פשוטה, אבל כשהיא מצליחה – התוצאה היא סרטון שמספר סיפור מרתק, ולא סתם מונולוג יבש
כשרוצים להסביר מה זה מונולוג יבש ולמה זה אסור בתכלית האיסור היום, תחשבו על זה ככה: כולנו מכירים את אלו שקוראים מול המצלמה מדף מסרים – וזה ממש מריח כמו משהו מפוברק. למה? כי אנחנו, הצופים, הפכנו למומחים לזהות את זה. כמות המדיה שאנחנו צורכים הפכה אותנו ל"משופשפים" – אנחנו יודעים לזהות כשמישהו מקריא ולא מדבר מהלב
מישהו שמדקלם מדף מול המצלמה? יש לנו אנטגוניזם כלפיו, אנחנו פשוט לא סומכים עליו ולא מוכנים לקבל את מה שהוא אומר. אז איך נמנעים מזה? פשוט, צריך מראיין טוב
מראיין הוא כמו שרלוק הולמס של הרגשות: הוא יודע לזהות את החולשות והחוזקות של המרואיין, להבין מה עושה אותו לחוץ ומה מרגיע אותו, ולגרום לו לשכוח שיש מצלמה מולו ולהוציא את הסיפור האמיתי ממנו. הוא לא רק מראיין, הוא פסיכולוג, מדריך, ויוצר אמנות במקביל
חברה שיש לה מראיין כזה? זו כבר חברת צילום רצינית, שיודעת להוציא סרטוני תדמית שמרגישים אמיתיים ואותנטיים – לא כמו חוג דרמה בתיכון. כמובן, זה משפיע על המחיר, אבל היי, על זה נדבר בפעם אחרת
?אז מה האורך האידיאלי לסרטון תדמית
בואו נדבר תכלס. כששואלים אותנו מה האורך המומלץ לסרטוני תדמית, התשובה היא תמיד – תלוי. תלוי במטרת הסרטון ובקהל היעד
אם הסרט מיועד להקרנה בפני קהל מרוכז, כמו בקונגרס או בפרזנטציה – אפשר להרשות לעצמכם אורך של עד 12 דקות. אבל אם אתם מכוונים לאתר אינטרנט, תשקלו משהו בין 2 ל-5 דקות. ברשתות החברתיות, לא תצליחו לשמור על הקהל שלכם ליותר מ-30 שניות עד דקה
אם אתם צריכים כמה סרטונים על עצמכם, על העסק שלכם על מנת למלא תוכן באתר לדוגמא ואין לכם תקציב למספר סרטים שונים – הפתרון הוא סרטון תדמית מודולארי. סרט אחד ארוך שאפשר לחתוך ממנו גרסאות קצרות יותר קח
סרטון מודולרי הוא כמו ארוחת טעימות שף – נותן לך ביס מכל מנה, אבל משאיר אותך שבע בסוף. כשמדובר בסרטונים, זה אומר שאתה מקבל יותר ממה שציפית, וכל חלק בסרטון יכול לעמוד בפני עצמו, בדיוק כמו סיפורים שונים באותו עולם קולנועי אבל, בפועל זה סרט תדמית אחד שפשוט מלכתחילה מחולק לשלושה חלקים
ניקח לדוגמה שוב את רמי לוי, האיש שהתחיל עם מכולת קטנה וסיים עם אימפריה. בסרטון מודולרי, אם היו עושים לו, החלק הראשון היה מספר על הילדות שלו, כמו הקדימון לסרט המלא – רמי הקטן עוזר לאבא בחנות, לומד איך לנהל עסק כבר בגיל אפס, והופך למומחה בלוגיסטיקה עוד לפני שהיה לו רישיון נהיגה. דמיינו את זה: סרטון קצר על מי הוא רמי לוי באמת, עם הכותרת "מי אני? סיפור של רמי לוי". קליק אחד וזה הופך ללהיט
אבל מה הלאה? כאן נכנס החלק השני, שיכול להיקרא "רמי לוי – סיפור הצלחה". זה לא רק עוד סרטון על איך רמי פתח חנות אחרי חנות – זה הסרט שבו כל מתחרה לומד איך לעשות עסקים. מחנות מכולת קטנה שהתרחבה לחנות אחת גדולה, ואז לעוד חנויות, עד שהוא הצליח להיות מתחרה לשופרסל במשחק שלהם. זה סרטון של התפתחות עסקית, אבל יותר מזה – זה סיפור על הצלחה שנבנתה בעבודה קשה
והחלק השלישי? "הפסגה – איך להישאר בה למרות הכל". זהו, פה אנחנו בשיא הדרמה. הסרטון הזה מספר על רמי לוי של היום, איך הוא מתמרן בין כל החברות שיש לו, איך הוא נשאר בצמרת למרות כל האתגרים, ואיך הוא תמיד מוצא דרך להוביל את המהפכה הבאה. פה לא רק מראים מה הוא עושה כיום, אלא גם איך הוא שומר על ההצלחה שלו
ומה הקטע המגניב? הסרטון המודולרי הזה מאפשר לך להשתמש בכל חלק בנפרד – שלושה סרטונים עצמאים במקום אחד, במחיר של אחד. זה כמו לקבל שלוש פעמים את אותו גלידה בטעמים שונים. מבחינת מחיר, אולי תשלם יותר מסרטון תדמית רגיל, אבל כשמסתכלים על זה שאתם בעצם מקבלים שלושה סרטונים – זה שווה כל שקל
?סיכום – איך לשמור על הצופה ערני ומעורב
בסופו של דבר, כשאתם חושבים על סרטון תדמית, אל תתרכזו רק באינפורמציה ובזמן. תחשבו על מה שימשוך את הצופים ויגרום להם להישאר מרותקים – סיפור טוב, רגש, ואנשים אמיתיים שמספרים את הסיפור שלהם. אם תצליחו לשלב את כל אלה, יש לכם ביד סרטון מנצח – גם אם הוא ארוך יותר ממה שה"מומחים" אמרו לכם