לכל דבר בחיים יש מחיר
זה משפט שאימי הפולניה דאגה תמיד לומר לי
משום מה, אצלה המחיר ששילמתי היה תמיד יותר גבוה ממה ששילמו החברים שלי שאינם חלק מהעדה
אז בואו נדבר מעט על מחיר של סרטי תדמית, או יותר נכון על העלויות, כי תשובה מלאה לשאלה "כמה עולה סרט תדמית?" מסובכת בערך כמו תשובה מלאה לשאלה "כמה עולה כלי רכב
כי ברור שקורקינט לא עולה כמו ווספה, שלא עולה כמו טויוטה קורולה שלא עולה כמו פרארי למרות שבעידן הקורונה, אנשים פחות מתלהבים לרכוש רכב איטלקי
המחיר של כל אלה מורכב מחומרי הגלם, מעלות העבודה, מרמת הגימור, וכן, גם מהמוניטין
לפעמים שיפור קטן באיכות הרכב, כמו צבע מיוחד או ריפודי עור בעבודת יד, יכולים לייקר את מחיר המוצר באחוזים גבוהים מאוד, למרות שהשיפור האמיתי שהם מעניקים למוצר הוא קטן מאוד
כך גם סרטי תדמית. למשל, הוספה של טכנאי הקלטה לצוות הצילום, מייקרת מאוד את עלות ההפקה, ואכן יכולה לשפר בצורה דרמתית את איכות הסאוונד, אבל מי שצופה בסרט לא תמיד יודע להעריך את התוצאה, כי הוא לא יודע איך היה נשמע הסרטון אלמלא אותו איש מקצוע היה נוסף לצוות. לכן הרבה מזה תלוי ברצון הפנימי של המזמין לקבל את הטוב ביותר, וכמובן היכולת שלו לשלם
אז ממה מורכבות העלויות של סרטון תדמית איכותי
בשביל להסביר בצורה טובה יותר את העניין, נתחיל דווקא ב"אין-עלויות" של סרטון תדמית לא איכותי
עצה ראשונה: התרחקו ממופע של איש אחד
נניח שאתם רוצים להתחדש בארונות מטבח
אתם יכולים להגיע לחנות שמוכרת קיטים מוכנים, לקנות משהו גנרי ופשוט, ולהביא מישהו שיתקין לכם אותו, ולקוות שהוא יתאים למידות חדר המטבח ולדרישות שלכם
מאידך, אתם יכולים להזמין נגר מקצועי, שישב אתכם, יבין את הצרכים, יראה לכם דוגמאות, ייקח מידות ויבנה בעבורכם את המטבח
ברור שהתוצאה במקרה השני תהיה טובה הרבה הרבה יותר. וברור שלשירות הזה יש מחיר
על פי אותו הרעיון, סרטון תדמית איכותי, זה לא משהו שבונים בתבנית מוכנה מראש ומשווקים לכל דורש. למרות שגם כאלה ניתן למצוא בשוק. בדרך כלל מדובר ב ONE MAN SHOW. "קבלן" סרטי תדמית בסרט נע, שמגיע יום אחד ללקוח עם מצלמה בסיסית, "מרביץ" כמה צילומים, הולך הביתה, חותך קצת, מוסיף את אותה מוזיקה בה השתמש לסרטון שערך ללקוח מאתמול ומשלשום, מוסיף קריינות בקולו לפעמים מדובר בכתבי חדשות מובטלים ובתוך יומיים כבר שולח לכם סרטון למייל
למעכרים האלה אין כמעט הוצאות. אין להם אנשי מקצוע לשלם להם: לא צלם מקצועי, לא איש תאורה, לא מקליט, לא קריין ולא עורך אמיתי
הזמן שהם משקיעים בכל "יצירה" כזאת הוא לכל היותר שלושה ימים, ברוטו, מה שמאפשר להם לדחוס שמונה לקוחות בכל חודש
כפועל יוצא, המחיר בעבור סרטונים כאלה הוא נמוך ביותר, אך כך גם איכות ההפקה
לרוב מדובר בעוד סרטון גנרי, שניראה די "בסדר" ואפילו "סביר" במבט ראשון, אבל לא משאיר שום דבר אחריו לצופה, שלא זוכר אחר כך על מה בכלל היה הסרטון ומה רצה לומר
אבל הרי לא באנו לדבר עליהם, אלה לספר איך עושים סרט תדמית אמיתי
וסרט תדמית אמיתי הוא "הפקה" מורכבת
כמו בצבא: שלושה שלבים
:שלב ראשון
לפני הצילומים
הפקת הסרטון מתחילה במפגש הכנה עם הלקוח. למפגש מגיעים מפיק הסרטון שאחראי בעצם על כל הפרויקט, ואיתו מגיע במאי-תסריטאי שאחראי על צד התוכן-והצד אומנותי
כישוריו של במאי-תסריטאי צריכים להיות ראשית-כל מתחום השיווק. כאמור הוא צריך להגיע למפעל, למסעדה, לאולם האירועים או לכל לקוח אחר הזקוק לסרטון, עליו לשבת עם מחלקת השיווק ו/או המכירות. שאני כותב מחלקת שיווק ומכירות אני מתכוון כמובן בהתאם לגודל העסק. בעסקים רבים המחלקה הזאת כוללת רק את בעל העסק והגרביל שלו. וזה בסדר גמור
הבמאי-תסריטאי צריך לנתח יחד עם הלקוח את המסר שהלקוח רוצה שיעבור לצופה בסרט, להבין לעומק מהו בכלל העסק או המוצר, מהם היתרונות היחסיים של העסק או המוצר, מי קהל היעד, מי האנשים שאמורים להופיע בסרט, האם הם ידברו או לא, האם הסרט אמור להיות קצבי ותזזיתי או ...ועוד כהנה וכהנה שאלות
הבמאי מסתובב באתר שאמור להצטלם, בלווי צוות השיווק (והגרביל), רואה מה צריך וכדאי שיצטלם, ומה כדאי שלא. הבמאי אמור להיפגש עם המרואיינים הפוטנציאליים, להבין מי מהם פוטוגני ומי לא, מי כריזמטי ומי פחות, מי פוחד מהמצלמה ומי מרגיש בטוח יותר
אחר כך, הבמאי- התסריטאי צריכים לקחת את כל המידע הזה ולהכין תסריט
תסריט הוא מסמך כתוב המפרט מה יראה בכל רגע בסרט, מי יתראיין ומתי, מה מצופה ממנו לומר, או מה יאמר על ידי הקריין ומתי
שלב התסריט הוא קריטי. כל מילה ומילה חשובה ונחשבת
תפקידו של התסריט הוא לתת ללקוח לשלוט בסרטון ולא השאיר הרבה מקום להפתעות בשטח
איש סרטי תדמית שיוצא לדרך ללא תסריט מסודר ומפורט, הוא חאפר בהגדרה, שלמעשה מגיע לשטח ומאלתר, בלי שהוא יודע בדיוק מה הוא מתכוון לצלם. מתכון לאסון
ובכן, לאחר ביקור התסריטאי והבמאי אצל הלקוח, ולאחר ישיבה עם צוות השיווק של הלקוח, התסריטאי כותב את התסריט ואחר כך מעביר אותו לצוות השיווק
צוות השיווק קורא את התסריט, מעיר את הערותיו, התסריטאי מתכן, עד שכולם מרוצים והלקוח מאשר את התסריט בטרם יוצאים לצילום
לכל זאת יש מחיר. בניגוד לחאפר שמגיע לצלם ללא ביקור הכנה וללא תסריט...תסריטאי עולה כסף
שלב שני
שלב הצילומים
שלושה אלמנטים משפיעים דרמתית על עלות יום הצילומים
איכות הצלם וניסיונו
איכות ומגוון הציוד שבידיו
איכות וגודל הצוות המסייע
בנושאים האלה, השמיים הם הגבול
לא מעט חברות עתירות ממון מזמינות לעצמן סרטים מרהיבים (ובעיקר פרסומות) שבהם היקף הציוד וצוות הצילום לא נופלים משום הפקה הולוודית
צלמים, תאורנים, עוזרים, מאפרות, מעצבי שיער, שחקנים, ניצבים, מנופים, קייטרינג
מדובר בהשקעה של מיליונים
אבל בואו נרד רגע לקרקע
בעבור סרטון תדמית איכותי, מספיק צוות קטן הרבה יותר
לגרסה המפוארת יספיקו ארבעה
במאי, צלם, מקליט ותאורן
לגרסה הבסיסית ניתן להסתפק בבמאי וצלם בלבד
:צלם
ההבדל בין צלם איכותי וצלם חאפר הוא ראשית כל בכישרון וניסיון, אך גם באיכות הציוד שברשותו
לא ניכנס לכל הפירוט הטכני אבל צלם מקצועי ואיכותי מגיע עם מצלמה איכותית, סט עדשות איכותי, סט תנועת מצלמה וייצוב בסיסי, סט תאורה בסיסי, סט הקלטה איכותי ורחפן מודרני
צלם משקיע בציוד כזה באיכות גבוהה עשרות רבות של אלפי שקלים
צלם איכותי צריך לדעת לתפעל בצורה מעולה את הציוד שלו ולדעת בעצם להיות גם תאורן, גם מקליט וגם מפעיל רחפן מנוסה
עלות יום צילום של צלם בעל מוניטין ומצויד כהלכה היא כמה אלפי שקלים. גם שכרו היומי של במאי איכותי ומנוסה
כמות ימי הצילום משתנה בין סרטון לסרטון בהתאם להיקף החומר שצריך לצלם ובהתאם למרחק בין האובייקטים. למשל: אם פעילות של חברה מתפרסת על פני שני מפעלים רחוקים זה מזה מאה וחמישים ק"מ, ברור שלא ניתן להסתפק ביום צילום אחד
גם במידה ויש לראיין הרבה בעלי תפקידים, יתכן ויהיה צורך להתפרס על כמה ימי צילום
כאמור, הגרסה המפוארת יותר לצוות צילום תכלול גם איש הקלטה מקצועי ואיש תאורה
את אלה מומלץ להוסיף תמיד (כשיש תקציב) והם ישפרו את התוצאה, גם ברמת השמע וגם ברמת הנראות
יש סיטואציות בהן הוספה שלהם היא כמעט הכרח. למשל אם רוצים לתעד מפגש משפחתי בו יושבים סביב שולחן אחד עשרות בני משפחה ומדברים. להבטיח שכל אחד מבני המשפחה יישמע היטב זהו אתגר לא פשוט. לרוב צריך להצמיד לכל אחד מהם מיקרופון ולדאוג שהכל יעבוד בו זמנית בצורה איכותית. עבודה כזאת יכול לבצע אך ורק איש הקלטה איכותי וממנוסה ומצויד כהלכה
במקרה כזה, אנו גם נמליץ להיעזר בצלם נוסף שיסייע לתעד את כל המשתתפים בו זמנית
לסיכום עלות שלב הצילום
עלות כל יום צילום
הגרסה בסיסית- במאי וצלם
הגרסה האיכותית- במאי, צלם, מקליט, תאורן
הערה: ישנם לא מעט סרטוני תדמית להם מוסיפים שחקנים/ ניצבים / דוגמנים
למשל, סרטון תדמית לבית מלון, שבמהלכו מצלמים זוג צעיר ואטרקטיבי מבלה בבריכה ובמסעדת המלון
גם כאן מדובר בתוספת עלות לסרטון. העלות נגזרת משכר השחקנים ומשכירה של צוות מלווה (מאפר/ת, איש שיער ומלביש/ה
שלב שלישי
שלב העריכה
בשנים האחרונות הוזלו משמעותית הוצאות העריכה. זאת בשל התחזקות המחשבים הביתיים המונעים את ההכרח בשכירת חדרי עריכה גדולים ויקרים
בהחלט ניתן היום לערוך מהבית
אבל זה לא משנה את הצורך בעורך איכותי
עורך איכותי צריך לשלוט בכל רזי תוכנות העריכה וצריך לדעת גם לשלוט בתוכנות המשפרות את איכות התמונה והשמע. יכולות אלו הן קריטיות לאיכות התוצאה הסופית של המוצר
עלות שכרו של עורך איכותי נגזרת לפי משמרת של יום עבודה
לערוך סרטון תדמית ממוצע נדרשות כחמש משמרות. כמובן שמדובר בממוצע ויש סרטונים מורכבים שיכולים לדרוש כמות עריכה כפולה
במקרה והלקוח רוצה לעשות שינויים ותיקונים, תתכן תוספת עלות
:מוזיקה
בסרטון תדמית טוב, יש שימוש בכמה קטעים מוזיקאליים משתנים
זכויות לשימוש במוזיקה עולות כסף
אם מדובר במוזיקה הנקנית ברשת, בדרך כלל מדובר בכמה עשרות דולרים לכל קטע מוזיקאלי
כמובן שאם רוצים לעשות שימוש בשיר מפורסם, העלויות יכולות לצמוח מאוד
:קריינות
קריין טוב ומנוסה יכול לשנות את איכות הסרטון מן הקצה אל הקצה. קריין איכותי הוא שחקן של ממש. קולו מלווה את הצופה ומוביל אותו לחוש את התחושות שבעל הסרטון מעוניין להעביר לצופה
עלות קריין אינה גדולה בייחס לעלות הסרטון כולו
העניין משתנה לחלוטין כשמדובר בקריין שהוא דמות ידועה ומוכרת. מחיר קולו של ידוען כזה יכול להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים
:רכישת חומרי צילום מבנק
לעיתים, בוחר הבמאי להעשיר את סרטון התדמית בקטעי צילום שונים הנמכרים ברשת
בדרך כלל, קבוצה העוסקת בסרטוני תדמית באופן שוטף, רוכשת זכויות שנתיות לשימוש בחומרים כאלה. העלות יכולה להגיע לכמה אלפי שקלים לשנה ומתחלקת על כל סרטי התדמית שהקבוצה עושה במהלך אותה השנה
:כתוביות
לאחר שהסרט מוכן ומאושר על ידי הלקוח, הוא עובר לידיה של חברה המתמחה בהתקנת כתוביות
בעידן הטלפונים הסלולאריים, לעולם לא ניתן לדעת איפה ובאילו תנאים הצופה ראה את הסרטון
בהחלט סביר שהסביבה שלו באותה העת היתה רועשת ולמרות הקלטה המשובחת, הצופה לא יכול היה לשמוע בצורה טובה את מה שנאמר בסרטון על ידי המרואיינים והקריין ברקע
לכן השימוש בכתוביות טקסט בתחתית המסך הוא יותר מהמלצה
אנימציה
אנימציה" היא מילה ענקית שמאחוריה מסתתר עולם מורכב ויקר''
בדרך כלל, זוהי קפיצת המדרגה שמאפיינת את ההבדל במחיר בין טויוטה קורולה ופרארי
כותב שורות אלה, מקפיד להזהיר משימוש באנימציה לקוחות אשר התקציב הדל הוא אלמנט יסודי בהזמנת העבודה שלהם
מניסיון רב שנים בתחום, מאוד קשה לתמחר אנימציה מראש, לפני שאנשי המקצוע מקבלים ממני לידיהם תסריט מדויק ויודעים בדיוק בדיוק בדיוק מה מצופה מהם לבצע
יש הבדלים גדולים בין עלויות אנימציה דו ממדית או תלת ממדית
יש הבדל תהומי בכמות העבודה ובמחיר בין אנימציה תלת ממדית שמבצעים תוך שימוש במודלים קיימים בשוק (למשל טלפון סלולארי, או מטוס) לבין אנימציה תלת ממדית שמבצעים עבור מוצר חדש לחלוטין שצריך לבנות לו מודל מהתחלה ועד הסוף
מן סתם, גם רמת הפירוט של פירוק המוצר באנימציה, היא קריטית למחיר הסופי
לכן די קשה לתמחר אנימציה לפני שיודעים מה רמת הפירוט והמורכבות האנימטורית אליה תרצו להגיע, מה המגוון, וכמה שניות מכל דבר מופיע בסרט
ישנן גם אופציות זולות יותר לשלוח משימות לאנימטורים הנמצאים בהודו
קולגות שלי נצרבו בניסיונות כאלה. מדובר בהימור מוחלט וקושי בתקשורת
רק על מנת לסבר את האוזן, ברוב הפרויקטים שהפקנו בהם שולבה אנימציה, עלות אנימציה היתה בין 10,000 ל20,000 שח
לעומת זאת, בכמה סרטים לחברות מפוארות הגיע עלות האנימציה למאות אלפי שקלים
:לסיכום עלות סרט מורכב
הפקת סרט בסיסי 12,000 ₪ פלוס מע"מ
תוספת יום צילום והפקת סצנות שחקנים תשלום לניצבים, מאפרת וצוות צילום ובימוי: 10,000 ₪ פלוס מע"מ
אנימציה תל מימד כולל בניית מודל כ8,000 ₪ פלוס מע"מ
כל האנימציה הנוספת בסרט כ 10,000 ₪ פלוס מע"מ
סה"כ עלות הפקה: 40,000 שח פלוס מע"מ
כאמור ניתן להוזיל עלות זאת במידה ונרכוש סצנות מוכנות מאתרים